Recenze: Jeffery Deaver: Hodinář, 7. případ Lincolna Rhyma

14. prosince 2016 v 14:50 | Domčí |  Knižní recenze
Série: Případy Lincolna Rhyma (7.)
Originální název: The Cold Moon
Vydání: 2., 2010, Domino
Počet stran: 472
Překlad: Jiří Kobělka

Za mrazivé prosincové noci, kdy na černé obloze nad New Yorkem září úplněk, jsou brutálně zavražděni dva lidé. Jejich trýznivou smrt doprovází cynická pachatelova vizitka: hodinky s ciferníkem ve tvaru měsíce, které odtikávají poslední minuty života obětí. Vyšetřování se ujímá Lincoln Rhyme se svým týmem. Na dopadení šíleného "Hodináře" má jen několik hodin, poněvadž pachatel dal jasně najevo, že další útok je otázkou striktně vymezeného času. Rhyme ví, že vraha je nutné brát v tomto ohledu vážně, protože právě posedlost časem ho nutí plánovat příští masakry s přesností jemného hodinového strojku. Lincoln postupně zjišťuje, že Hodinář možná není jen šílenec oddávající se vražednému běsnění, nýbrž mnohem úskočnější zločinec, než si kdo dokázal představit. V souboji dvou geniálních mozků čeká na čtenáře více zápletek a nečekaných zvratů než v předchozích Deaverových knihách - a také střetnutí s nejděsivějším a nejuhrančivějším zločincem, jakého kdy tento autor stvořil.

Kniha je rozdělena do 4 dílů, kdy každý díl představuje určitě časové období, ve kterém se děj zrovna odehrává. Díly jsou navíc doprovázeny citátem, který se příhodně hodí k událostem v daném dílu. Kapitoly jsou někdy kratší, někdy - když je to potřeba - delší. Na začátku každé kapitoly na nás čeká menší ilustrace kapesních hodinek, které ukazují čas.

Musím také pochválit obálku knihy, kterou vytvořil Radek Urbiš. Moc se mi líbí obraz hodinek nad New Yorkem a Hodinářovi oči v pozadí - jako bych si podle nich dokázala představit Hodinářovu podobu.

Jak už jsem psala v předchozích recenzích, je pro mě stále těžší hodnotit Deaverovi knihy, protože s každou další knihou ho mám raději. Mám pocit, že snad ani nejde mít k jeho příběhům nějakou kritiku, protože všechny jeho knihy jsou svým způsobem dokonalé, promyšlené, a plné detailů, díky kterým si čtenář dokáže představit jak postavy, tak situaci.

Hodinář svou genialitou předběhl všechny možné padouchy a Deaver si jeho vytvořením u mě zajistil titul "Král detektivek". V Hodináři byla - stejně jako v předchozích dílech - spousta zvratů, ale narozdíl od všech Rhymových dosavadních případů, tento zůstal prozatím nevyřešen. Tato kniha patří mezi ty, kdy si při čtení řeknete: "Nic horšího se nemůže stát!", a ono může.

Když jsou naši vyšetřovatelé s rozumem a důkazy v koncích, na scéně se objevuje nová postava policistky Kathryn Danceové - expertky na kinezii, neboli řeč těla - aby vypomohla při výsleších.

Poprvé se také setkáváme s tím, že Rhyme a Sachsová pracují odděleně - on na případu Hodinář a ona na svém případu Creeley vs. zkorumpovaní policisté. Ale dozvídáme se, že nic není na první pohled takové, jaké to vypadá, a případy je opět svedou dohromady, aby spolu odhalili vyšší Hodinářovy záměry.

Něco mi říká, že o Hodináři jsme neslyšeli naposledy.

/5

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.