Recenze: Ralph Sarchie - Chraň nás od zlého

30. prosince 2016 v 10:14 | Domčí |  Knižní recenze
Originální název:Beware the Night (2001)
Vydání: 2014, Noxi
Počet stran: 288
Překlad: Miroslava Nevrlová

Ralph Sarchie (1962) je newyorský policista v důchodu. Po dobu své kariéry zadržel více než 300 zločinců a za svou práci získal 7 ocenění. Kromě toho se zabýval démonologií, osobně asistoval u více než 20 případů exorcismu. Je spoluzakladatelem Newyorské pobočky Společnosti Nové Anglie pro výzkum okultismu, kterému se věnoval i vedle své vyšetřovatelské činnosti. Vyškolil řadu lidí, kteří se aktivně zapojili do odhalování paranormálních jevů. Úzce spolupracoval s Edem a Lorraine Warrenovými a biskupem Robertem McKennem; v 80. a 90. letech pomohli mnoha lidem, které ohrožovaly nadpřirozené zlé síly. Ralph Sarchie je také vzorný otec a dědeček.

Ralph Sarchie pracuje jako policista v 46. newyorském okrsku v jižním Bronxu. Kromě toho se ale zabývá i tajemnem, jak tomu sám říká. Vyšetřuje případy démonické posedlosti a asistuje při exorcismu, při vymítání nejhoršího - a nejnebezpečnějšího - nepřítele lidstva.
V této knize zobrazuje neuvěřitelné skutečné zločiny a případy nelidského zla, které nebyly nikdy vyřešeny, objasněny ani pochopeny. Vyškolen v rituálech exorcismu a jako očitý svědek mnoha případů démonické posedlosti líčí své zkušenosti s dosud nevysvětlitelnými jevy, které na stíny přicházející z temnot vrhají nové světlo.
Seznamuje čtenáře s hierarchií pekla na zemi a odkrývá odporné rituály kněze Pala Mayombeho. Vypráví strašidelné historky ze života: příběh mladé dívky, jejíž nevinnost je pošpiněna inkubem; o domě napadeném zlomyslným duchem nevěsty zavražděné v 19. století; o smrtelném hříchu; o zloději duší; o bloudění ztracených duší; o nešťastném muži, který se měnil ve vlkodlaka; popisuje temné stránky soužití se sousedy věnujícími se satanismu a jiné.
Všechna tato odhalení jsou znepokojujícím spojením mezi "tradičním" zločinem a mrazivými hrůzami nadpřirozeného světa.
(databáze knih)

Před pár lety jsem byla v kině na filmu, který se jmenoval Chraň nás od zlého. Jelikož jsem fanda hororů, tak už jsem dopředu věděla, že se mi film bude líbit a měla jsem pravdu. Film vypráví příběh newyorského policisty Ralpha Sarchieho, který se pouští do vyšetřování série nevysvětlitelných zločinů. Spojí své síly s nekonvenčním knězem, odborníkem na vymítací rituály, aby společně bojovali s případy démonického posednutí, které ohrožují jejich město.

Na knížní předlohu, jsem narazila teprve nedávno, když jsem projížděla knihy na databázi knih (dále jen DK) s cílem koupit si novou knížku. Kniha má filmovou obálku a proto jsem taky tak trochu čekala, že se obsah bude podobat již zmíněnému filmu - tedy že půjde o příběh. Potom, co jsem si přečetla několik recenzí na DK, uvědomila jsem si, že kniha bude mít s filmem společného jen málo. Kniha nemá na DK příliš vysoké hodnocení - 72% - ale názory v komentářích se značně liší. Pro někoho je kniha odpad, pro někoho zase kniha plná strachu a zla. Řekla jsem si, že bude lepší, když si obrázek udělám sama. Knížku jsem si tedy koupila z druhé ruky asi za 150 kč a ke čtení jsem se dostala přibližně v půlce prosince.

Knížka se skládá z 11 kapitol, které popisují různé přiběhy, které Sarchie v průběhu let vyšetřoval. Podlé mého mohly být jednotlivé případy popsány podrobněji, ať už pro požitek ze čtení, tak i pro představu čtenáře. Spíš než knížka příběhů o posedlosti mi to přišlo jako když sedím na přednášce o démonologii. Né, že by mi to vadilo, ráda jsem se dozvěděla něco nového a spousta z toho byla opravdu zajímavá, ale někdy bylo příliš mnoho informací prolínáno s různými případy, že jsem se několikrát u čtení nudila a přemýšlela jestli knihu dočíst nebo odložit.

Knížka určitě není vhodná pro všechny čtenáře, i pro mě, jakožto nadšence do všeho paranormálního, to nebylo to pravé ořechové. Jelikož jsem toho z této tématiky už hodně viděla, četla a něco málo i zažila, nepřišlo mi to příliš ohromující, ale možná za to spíš může styl psaní. Pro ty z vás, které vyděsí i probliknutí světel, určitě nedoporučuji knihu číst ve tmě, v noci a o samotě. Pokud patříte k těm, kteří na napdřirozeno nevěří, tak knihu ani neotvírejte, nebude vás bavit.

Sarchie hned na začátku promlouvá ke čtenářům a dává k úvaze důležitou otázku. Pokud připouštíte existenci ďábla, měli byste si připustit i existenci Boha, protože jedno bez druhého nemůže existovat. Jelikož patřím mezi ty, co věří na duchy a já nevím co ještě, musela jsem si připustit, že v otázce o existenci Boha jsem poněkud zdráhavá. Věřím, že "tam nahoře" něco je. Věřím v nějakou vyšší sílu, a věřím, že každý z nás má předepsaný svůj osud. Nevím, jestli věřím přímo v to, že nad námi všemi bdí Bůh, ale musím přiznat, že jsem nad tím v průběhu čtení musela mnohokrát uvažovat.

Sarchie je silně věřící člověk, a je to právě víra, která mu pomáhá při překonávání nadpřirozených zlých sil. Myslím, že pokud jste svědky takových událostí jako policista Sarchie, je víra to jediné, co vám ještě dává sílu dál bojovat.

Závěrem chci jen říct, že názor na tuto knihu je čistě subjektivní, a může se s Vaším názorem podstatně lišit. Jde pouze o to, jestli si připusíte, že se něco tak zlého opravdu mohlo stát, nebo ne.

Hodnocení: /5

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.